Logg inn

1 år med hjemmekontor – hva har vi lært?

Et år etter at Norge stengte ned, er livet langt ifra tilbake til normalen. Noen har blitt vant til den nye hverdagen, andre har aldri følt seg mer isolert. Et år med nedstenging har også medført et helt år med hjemmekontor for mange. I fjor publiserte vi 7 tips som kan gjøre hjemmekontor både enklere og mer økonomisk, nå sitter vi med mye mer erfaring på både godt og vondt.

Det er dessverre fortsatt mange som er permittert og står i en usikker hverdag.  Hjemmekontor er vår måte å bidra i dugnaden, slik at smittetallene kan synke, vaksinene kan nås ut til alle og vi kan alle komme tilbake til normalen. Heldigvis går vi mot lysere tider, og våren bringer med seg håp og energi. Her kommer noen tips til hvordan å klare seg gjennom denne isolerende tiden med hjemmekontor, og hva kan du gjøre for å styre økonomien din best mulig.

1) Rutine, rutine og enda mer rutine

Når den «normale» hverdagen endret seg og vi ble bedt om å sitte hjemme for å bidra i dugnaden, var det lett å la rutinene falle bort. Nå mer enn noen gang, er det viktig å beholde rutiner for å beholde roen. Stå opp til samme tid som da du dro til jobb. Bruk gjerne de lysere morgenene og ta deg en liten gåtur før du setter deg ned foran PC-en. Frisk luft og mosjon skal ikke undervurderes og kan bidra til mer energi i de lange timene foran pc-skjermen. Dusj, drikke kaffe og spis frokosten til samme tid, ta hyppige pauser, beveg på kroppen, og ring kollegaer for en kaffepause for å få litt sosialt påfyll.

Spis lunsj og middag når du pleier, og det samme gjelder leggetid. Prøv å unngå streaming av filmer og serier på sengen, ikke glem at du tross alt skal på jobb i morgen.

2) Når hjem forvandles til kontor

Som på jobben, og i den grad det er mulig, bør du unngå forstyrrelser. Dette gjelder i første rekke TV i bakgrunnen og husarbeid – støvsuging og klesvask kan vente til kvelden. Kle deg som du skulle på jobben, uansett hvor fristende det måtte være å sitte i den komfortable joggebuksen. Og det bør være unødvendig å si at du ikke jobber spesielt effektivt i sengen. I så fall hadde du hatt en på jobben.

Ha gjerne et morgenmøte på video. Uansett om det er noen felles beskjeder eller ikke, er det hyggelig å se kollegene dine og høre stemmene deres. Hvis digitale møter er vanskelig, bruk telefonen.

Lag gjerne et område hjemme som bare er dedikert til jobben der det er mulig, så du kan stenge ned PC-en og gå for dagen. Hvis du ikke har nok plass til en dedikert kontorplass hjemme anbefaler vi å pakke bort arbeidet på slutten av dagen og legge det i en skuff eller garderobe. Det er like viktig å stenge av etter jobb, som det er å være på i arbeidstiden. Det er altfor lett å la jobb og privatliv blande seg i hverandre, men husk at sinnet trenger også fri fra jobb, fritid er fritid og jobb er jobb.

3) Barn og skolearbeid

Vi er heldige at de fleste barn og ungdom får fortsatt gå i barnehage og skole. Det er mange voksne som har følt hvor vanskelig det er med isolasjon, og det er viktig å ikke la barn og ungdom måtte oppleve det samme igjen. Prøv å skap en normal hverdag der det er mulig. Finn på aktiviteter ute med barna, vi er heldig med naturen rundt oss, og noen ganger med været også.

Er det slikt at dine barn må være hjemme, er det forståelig nok vanskelig å være kokk, lærer og samtalepartner, og man kan oppleve mange avbrytelser og spørsmål i løpet av dagen. Her gjelder det å være tålmodig og la barna slippe til. Dersom det blir vanskelig å få gjort arbeidet i løpet av vanlig kontortid kan du dele opp i en morgenøkt, en formiddagsøkt og en kveldsøkt. Husk at læreren er tilgjengelig på epost og telefon.

Ikke bli fortvilet dersom du ikke får vært like effektiv hjemme. Så lenge du gjør det du kan, gjør du en god nok jobb.

4) Gjør aktiviteter sammen

Som nevnt tidligere, er det avgjørende å bevege på seg når det er mye stillesitting. Men hva gjør du når treningssenteret er stengt og fritidsaktiviteter er avlyst? Jo, dere benytter dere av den eldste og sunneste formen for trening som finnes, nemlig turer i skog, mark og fjell. Ta med deg barna og vær ute minst en time hver dag, men prøv å unngå de mest trafikkerte områdene.

Sjekk ut vår artikkel om ulike aktiviteter å finne på med barna før snøen er helt borte. 

Dersom du savner treningssenteret ditt har mange av dem lagt ut gratis videoer av hjemmetrening, eller du kan gjøre øvelser på gulvet med kroppen som motstand. Og når kvelden kommer, hvorfor ikke spille et brettspill sammen?

5) Økonomi og pandemi

1 år med Covid-19 står vi fortsatt ovenfor lengere perioder med «rødt-nivå» og «gult-nivå». Samfunnet rundt oss har stengt, åpnet opp litt, og stengt igjen. Det er dessverre flere som er permittert, og flere har gått konkurs de siste 12 månedene. Midt opp i alt så går hverdagen fortsatt videre, regninger og lån må fortsatt bli betalt. Realiteten er at det kommer å ta mye lenger tid enn vi først forutså før alt går tilbake til «normalt».  I mellomtiden står vi fortsatt ved tipsene vi presenterte i fjor. Slik kan du planlegge din økonomiske fremtid på en realistisk måte OG spare penger:   

  • Kvitt deg med de dyre smålånene først – eller refinansier.
  • Vent med å bruke kredittkortet – ikke kjøp mer enn du må og det du ikke har råd til.
  • Dersom sparepengene minker – be banken om avdragsfrihet.
  • Snakk med kreditorene dine – mange av dem utsetter betalinger.
  • Sjekk skattemeldingen nøye – her kan det være mye penger å hente.
  • Dra til matbutikken så sjelden som mulig – helst bare en gang i uken.
  • Selg det du ikke bruker – og kjøp brukt.
  • Sett opp et budsjett – da er det lett å oppdage “lommetyvene”.

Og husk at hjemmekontor ikke er gjemmekontor. Det er nå vi skal vise hva vi er laget av, og sammen skal vi komme styrket gjennom og ut av dette.

Effektiv rente i henhold til Forbrukertilsynets retningslinjer for markedsføring av boliglån er 5,95% ved et lån på 2 millioner over 25 år, kost kr. 1.668.466, totalt kr 3.668.466