Logg inn

Åpne sparekonto

Kategorier

  • Har dere sparekonto for bedrifter?

    Nei, det er kun mulig å åpne konto som privatperson i Bluestep.

  • Hva er betingelsene for å åpne konto gjennom internett?

    For å kunne åpne en konto gjennom nettportalen med BankID må du være minst 18 år, ha et norsk personnummer, ha folkeregistrert adresse i Norge og ha en norsk bankkonto som uttaket fra din sparekonto kan overføres til. Juridiske personer/bedrifter kan ikke åpne en sparekonto.

  • Hvordan kan jeg åpne konto hvis jeg ikke har BankID?

    Om du ikke har BankID kan dette bestilles av din ordinære bank. Har du ikke BankID er det fortsatt mulig å opprette konto i Bluestep. Ta kontakt med oss på telefon 21305201 eller spare@bluestep.no så hjelper vi deg med dette.

  • Hvordan åpner jeg en sparekonto?

    Det er enkelt å åpne en sparekonto i Bluestep. Lettest gjør du dette gjennom å benytte BankID som kun tar noen minutter. Hvis du ikke har BankID kan du fortsatt åpne konto men dette må da gjøres per post. 

     

    Slik går du frem for å åpne en sparekonto:

    Steg 1

    Klikk på linken "Åpne konto"

     

    Steg 2

    Det vises et vindu hvor du blir bedt om å identifisere deg med BankID

     

    Steg 3

    Når du har logget inn med BankID fyller du ut dine kontaktopplysninger

     

    Steg 4

    Vi er pålagt å stille spørsmål som gir oss bedre kjennskap til deg som kunde. Vi stiller derfor seks spørsmål som du må besvare før du går videre i prosessen.

     

    Steg 5

    I neste steg velger du hvilken type konto du ønsker å opprette. Klikk på produkttype for å velge mellom fast eller flytende rente. Om du velger SparekontoPlussFast får du opp alternativer for når du ønsker å få rentene godskrevet din konto.

     

    Steg 6

    Under signeringsprosessen er det viktig å klikke seg videre på pilen. Det er først etter dette at kontoen blir åpnet.

     

    Steg 7

    Kontoen er åpnet når du får du opp "Konto vellykket åpnet" For å komme til kontooversikten kan du klikke på «Se kontodetaljer».

     

    Nå er det klart og du kan begynne å foreta innskudd på din nye konto via. feks. din nettbank.

  • Jeg har problemer med min BankID, hva gjør jeg?

    Om du får en feilmelding som starter med BID er dette utenfor våre systemer. BID er en forkortelse for BankID. Under er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene kan bety. Hvis feilmeldingen du får opp ikke er inkludert ber vi deg vennligst ta kontakt med banken som har utsendt din BankID.

    BID C161
    Denne feilen betyr at det ikke er en aktiv BankID knyttet til mobilnummeret du har tastet inn. Dette kan oppstå ved feiltasting av mobilnummer, at BankID på mobilen er slettet eller nytt SIM-kort eller endring på abonnementet ditt.

    Løsning: Sjekk om du har tastet inn riktig fødselsnummer og mobilnummer. Om du ikke har BankID på mobil kan du prøve å alternativt bruke kodebrikke ved å velge BankID fanen i stedet for BankID på mobil, og bestille BankID på mobil fra banken som har utsendt BankID'en din.

    BID C167
    Feilen oppstår når mobiloperatør har sperret din BankID på mobil. Dette kan være på grunn av endring på abonnement eller SIM-kort.

    Løsning: Slett BankID på mobil og opprett det på nytt i din nettbank eller mobilbank. Eller eventuelt ta kontakt med din BankID utsender.

    BID C131, C293
    Denne feilmeldingen blir vist oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess, enten fordi BankID på mobil går tregt eller hvis du har vært litt sein med å fullføre
    innloggingen.

    Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen, så vil problemet vanligvis løse seg selv.

    BID C302
    Denne beskjeden ppstår når din BankID leverandør ikke fåt kontakt med din mobiltelefon. Dette kan skje hvis du ikke har husket å oppheve tastelåsen.

    Løsning: Hvis problemet vedvarer, kan du prøve å slå telefonen din av og på.

    BID 1439
    Hvis feil engangskode har blitt tastet inn for mange ganger eller om feil kodebrikke har blitt brukt, kan denne feilmeldingen oppstå.

    Løsning: Ta kontakt med din BankID leverandør for å løse problemet.

    BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1
    Feilkoden tyder vanligvis til dårlig eller ustabil internettforbindelse.

    Løsning: Om du har muligheten til å sjekke om nettet går tregt kan dette gi svaret. Hvis ikke, kan du prøve å lukke nettleseren o åpne opp et nytt ett, eller bytte nettleser og prøve å logge deg inn på nytt. Hvis dette ikke løser problemet, kan du prøve å re-starte modem/ruter ved å slå den av og trekke ut strømmen. Vedvarer problemet etter dette anbefaler vi å ta direkte kontakt med nettleverandøren din.

    BID 5000
    Feilmeldingen inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom banken og datamaskinen din. Dette kan være forårsaket av filer som blir lagret i nettleseren.

    Løsning: Prøv å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv på en annen nettleser.

  • Kan jeg åpne mer enn én konto?

    Ja, det er mulig å åpne flere konti, men du kan maksimalt sette inn 2 000 000 kr per kundeforhold.

  • Kan man ha flere disponenter på én konto?

    Nei, det er kun mulig med en disponent/kontohaver per sparekonto.

  • Hvordan setter jeg inn penger på min sparekonto?

    Innskudd foretas enklest gjennom nettbanken din. For å gjøre dette må du benytte Bluesteps innskuddskonto som er 8101 25 33810 med ditt personlig kontonummer som KID. Ditt personlige kontonummer begynner med 11 og inneholder 10 siffer. Innskudd kan også gjøres ved å bruke en bankgirobanklett gjennom lokal bank eller postkontor. Har du åpnet en fastrentekonto må innskuddet være inne på konto innen 10 dager etter kontoåpning, deretter vil kontoen bli sperret for innskudd og uttak.

     

    Ditt personlige kontonummer finner du under fliken ”Kontooversikt” når du er innlogget. Innskudd kan du foreta via din nettbank eller ved å bruke en bankgiroblankett og foreta innskuddet via post eller lokal bank. Innskudd pleier å være på din sparekonto innen 1 til 3 bankdager.

  • Hvorfor kan jeg bare sette inn 2 000 000 kr?

    Siden vi ønsker at du som kunde skal ha minimal risiko tilknyttet ditt kundeforhold i Bluestep har vi satt en grense per kundeforhold tilsvarende beløpet som er sikret gjennom Bankens Sikringsfond.

  • Kan jeg ha mer enn en innskuddskonto, og hvordan fungerer dette mot Bankenes sikringsfond?

    Ja, du kan ha mer enn én innskuddskonto i Bluestep. Det er det totale innskuddet hos oss som er sikret med 2 millioner NOK per kundeforhold.