Logg inn

Lån

Kategorier

  • På hvilken måte er Bluestep lånespesialister?

    Vi i Bluestep Bank har lang erfaring med å hjelpe mennesker som av ulike årsaker opplever å få nei av en tradisjonell bank når de søker om lån. Siden oppstarten i 2005, har vi opparbeidet oss en posisjon som Skandinavias ledende spesialistlångiver.

     

    Effektiv rente i henhold til Forbrukertilsynets retningslinjer for markedsføring av boliglån er 6,47% ved et lån på 2 millioner over 25 år, kost kr. 1.825.150, totalt kr 3.825.150.

  • Hvem kan få lån hos Bluestep?

    Ønsker du boliglån, men er uten fast jobb, pensjonist, selvstendig næringsdrivende, på AAP, eller uføretrygd? For mange som ikke er fast ansatt i fulltidsjobb kan det være utfordrende å få boliglån hos tradisjonelle banker.

    Vi hjelper flere til å oppnå boligdrømmen. 

     

    Vi vurderer hele din økonomiske situasjon

    Når du søker boliglån hos oss vil vi vurdere helheten i din økonomi. Oppfyller du grunnkravene våre og har en økonomi som tåler et boliglån, trenger ikke din arbeidssituasjon å påvirke vurderingen vår.

     

    Hvem hjelper vi?

    Boliglån uten fast jobb

    Det finnes mange ansettelsesformer som vi på Bluestep kan godkjenne når du søker om boliglån.

     

    Boliglån for pensjonister

    Har du opplevd å få avslag fordi du er pensjonist? Vi tilbyr boliglån både til pensjonister og personer som mottar trygd.

     

    Boliglån med AAP - arbeidsavklaringspenger

    Har du vært uheldig og mistet retten til sykepenger? Mange banker tilbyr ikke boliglån til personer på AAP, men det kan vi gjøre.

     

    Boliglån for selvstendig næringsdrivende og andre gründere

    Vi tilbyr ofte også boliglån til privatpersoner som har startet for seg selv, så lenge du kan vise til god nok inntekt for selskapet og seg selv.

     

    Hva er grunnkravene våre?

    Grunnkravene våre er minimumskrav som alle må forholde seg til hvis de skal søke lån hos oss.

    • Ved et boligkjøp må du stille minimum 15% av kjøpesum i egenkapital 

    • Du må stille bolig eller fritidsbolig som sikkerhet

    • Markedsverdien på boligen må være over 750 000 kr

    Har du fått avslag av andre banker, men oppfyller kravene? Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat.

     

    Effektiv rente i henhold til Forbrukertilsynets retningslinjer for markedsføring av boliglån er 6,47% ved et lån på 2 millioner over 25 år, kost kr. 1.825.150, totalt kr 3.825.150.  

  • Hvilken dokumentasjon ber Bluestep normalt om?

    Skal du søke boliglån, mellomfinansiering eller refinansiering? Jo mer forberedt du er, jo fortere kan vi hjelpe deg. Her får du svar på hvilken dokumentasjon du bør ha klart, slik at behandlingstiden kan bli så kort som mulig. 

     

    Hos Bluestep forsøker vi alltid å rette fokuset mot fremtidige muligheter, og hva vi kan gjøre for å gi deg mer økonomisk sikkerhet og frihet.

     

    For å kunne gjøre det, er vi imidlertid avhengig av å innhente noe historisk dokumentasjon om din økonomiske situasjon. Dersom du har forberedt denne informasjonen på forhånd kan vi korte ned behandlingstiden, og rette fokuset mot en bedre økonomisk fremtid for deg.

     

    6 typer dokumentasjon vi normalt ber om

    Enten du søker om boliglånrefinansierings- eller mellomfinansieringslån, er det i de fleste tilfeller den samme dokumentasjonen vi etterspør.

     

    Nedenfor har vi listet opp dokumentasjonstyper vi normalt ber om. Alle punktene er ikke nødvendigvis relevante i hvert tilfelle, men tenk likevel nøye gjennom om det gjelder deg. Slik får du så god oversikt over dine inntektskilder og gjeldsposter som mulig.

     

    1. Skattemeldingen

    Skattemeldingen er viktig for å kunne danne et bilde av din økonomiske situasjon, og er derfor noe vi alltid spør etter.

     

    2. Inntekt de siste 3 mnd.

    Her inngår blant annet lønnsslipper, pensjon, trygd, barnebidrag, arbeidsavklaringspenger og lignende - alle inntektskilder skal redegjøres for. Er du usikker på om noe regnes som inntekt eller ikke, er det alltid bedre å legge det ved.

     

    3. Arbeidskontrakt

    I flere tilfeller har man ikke inntekt å vise til, for eksempel om du nylig har blitt ansatt. I slike tilfeller vil det være mer relevant å få tilsendt arbeidskontrakten for å kunne vurdere fremtidig betalingsevne.

     

    4. Siste måneds faktura på kredittkort eller lån

    Selv om selvangivelsen tilbyr en oversikt over lån og gjeld, kan mye ha endret seg etter den ble sendt ut.

     

    Ved å legge ved forrige faktura på alle lån eller kredittkort kan du bidra til en mer nøyaktig oversikt.

     

    Husk også å opplyse om nye lån, for eksempel om du nylig har inngått avtale om studielån, kredittkort- eller forbrukslån.

     

    5. Utleiekontrakt (om du er utleier)

    Dersom du leier ut bolig trenger vi dokumentasjon på inntekter fra utleie. Vi pleier derfor å be om å få tilsendt utleiekontrakten.

     

    6. Regnskap og næringsoppgave (for selvstendig næringsdrivende)

    Selvstendig næringsdrivende må levere inn skattemeldingen for foregående år med regnskap og næringsoppgave. I tillegg må ofte foreløpig regnskap for inneværende år også inkluderes.

    Det samme dokumentasjonskravet gjelder også dersom du eier en majoritetsandel av aksjene i et AS.

     

    Hvilken informasjon henter vi inn for deg?

    1. Boligtakst

    For å kunne hjelpe deg med boliglån, mellomfinansiering eller refinansiering, er det nødvendig å vite hva den aktuelle boligen er verdt.

     

    I enkelte tilfeller kan det være tilstrekkelig at du sender inn en e-taksering til oss. Som oftest bestiller vi imidlertid taksering av boligen for deg, og dette skjer alltid ved bruk av en uavhengig og autorisert takstmann.

     

    2. Kredittvurdering

    I flere tilfeller er det tilstrekkelig at du sender inn siste faktura på lån og kredittkortgjeld. Vi gjennomfører en kredittvurdering for å være sikre på at vi får et nøyaktig bilde av din økonomiske situasjon.

     

    Hvorfor trenger Bluestep denne informasjonen?

    Vi ønsker så mye informasjon om din økonomiske situasjon som mulig. For det første gir dette oss et bedre vurderingsgrunnlag, og i tillegg kan det gjøre at behandlingsprosessen går raskere.

    Dokumentasjonen overfor er i de fleste tilfeller tilstrekkelig for å kunne beregne din fremtidige betalingsevne.

     

    Husk at det alltid er bedre å inkludere for mye informasjon enn å risikere at en viktig inntektskilde eller gjeldspost blir glemt.

     

    Hvor lang er behandlingstiden?

    Hvor lang behandlingstiden er vil variere. Når søknaden er sendt inn, tar det imidlertid kort tid før du får kontakt med en av våre saksbehandlere.

     

    Deretter avhenger behandlingstiden blant annet av hvor kjapt vi får tilsendt nødvendig dokumentasjon, pågang av søknader, og lignende.

  • Hva ligger renten på hos Bluestep?

    I Bluestep får hver kunde en individuelt tilpasset rente. Hvilken rente du får, avhenger av din økonomiske situasjon, verdien og beliggenheten på din bolig, samt inntekter, utgifter og eventuelle øvrige gjeldsforpliktelser. 

     

    For øyeblikket ligger våre nominelle renter mellom 5,85% - 10,35%. Kontakt oss for å finne ut akkurat hvilken rente du kan få!

     

    Effektiv rente i henhold til Forbrukertilsynets retningslinjer for markedsføring av boliglån er 6,47% ved et lån på 2 millioner over 25 år, kost kr. 1.825.150, totalt kr 3.825.150.

  • Hvilke typer lån kan man få hos Bluestep?

    Bluestep tilbyr en rekke ulike lån, blant annet refinansiering, boliglån og mellomfinansiering, felles for alle våre lån er at de gis ut med sikkerhet i bolig eller fritidsbolig. Vi tilbyr ikke forbrukslån eller billån.

     

    Hvilke typer lån og kreditter kan refinansieres hos Bluestep?

    Hos Bluestep kan vi tilby hjelp til refinansiering av ulike typer gjeld. 

    Det må stilles bolig eller fritidsbolig som sikkerhet. Dette kan være din bolig, eller bolig til noen som kan stille som medlåntaker.

  • Hvordan tilbakebetales lånet?

    Lånet tilbakebetales, som hovedregel, med avtalegiro i månedlige terminer. Første betaling vil som regel skje gjennom faktura som mottas per post.

  • Hvorfor kan jeg ikke se lånet mitt når jeg går inn på nettsiden?

    Vi har dessverre ingen nettportal for våre lånekunder, men håper å kunne tilby dette i nærmeste framtid.

     

    For spørsmål eller informasjon om ditt lån kan du ringe låneadministrasjonen på telefon 21 30 52 90 mellom kl. 09.00-16.00, eller send mail til lanadmin@bluestep.no.

  • Hva er refinansering?

    Hos Bluestep kan vi refinansiere ulike typer av gjeld. Det vi krever er at man må stille bolig eller fritidsbolig som sikkerhet, og at maksimal belåningsgrad ikke må overstige 85% for bolig og 75% for fritidsboliger/hytte. 

    Refinansiering er hos Bluestep en låneform som lar deg ta opp nytt lån med sikkerhet i bolig. Det brukes ofte til å samle dyr gjeld, eller andre smålån, i et større og billigere lån. Det kan også brukes til å betale for oppussing.

     

    Refinansiere dyr forbruksgjeld

    Refinansiering er ofte ekstra lønnsomt når man har er flere smålån, gjeld på kredittkort og andre lån med svært høy rente. Om du i tillegg har disse lånene spredt blant mindre lånegivere er renten som oftest ekstra høy. Da er refinansiering lønnsomt.

     

    Du kan ta et lån hos oss for å refinansiere forbrukslån, og kvitte deg med høye renteutgifter. Kredittkort har ofte meget høy rente, og noen ganger effektiv rente på over 20 %, som betyr at du kan redusere månedsbetalingene ved å flytte lånet over til boliglånet

     

    Refinansiering av betalingsanmerkninger og inkasso

    Det er fort gjort å komme bakpå økonomisk, og for mange er den kortsiktige redningen kredittkort eller dyre forbrukslån. Det ene tar det andre, regninger går til inkasso og plutselig har man en kreditthistorikk med betalingsanmerkninger som gjør at man fremstår som en dårlig betaler, og dermed ikke får boliglån eller refinansiering i tradisjonelle banker.

     

    Hos Bluestep tenker vi annerledes, og vi hjelper årlig tusenvis av mennesker med refinansiering av gjeld, selv de med betalingsanmerkning og inkassogjeld og som de tradisjonelle bankene ser på som dårlige betalere.

     

    Når vi kredittvurderer deg, legger vi hovedvekt på din fremtidige betalingsevne. 

    Vi tilbyr også lån til deg med betalingsanmerkninger. Vi kan ikke love deg lån, men vi lover deg en seriøs og grundig vurdering av din situasjon.

     

    Typer av gjeld vi kan refinansiere

    • Refinansiering av boliglån
    • Refinansiering av kredittkortgjeld
    • Refinansiering av forbrukslån
    • Refinansiering av betalingsanmerkninger

    Les mer om hva som kan refinanserieres.

     

    Effektiv rente i henhold til Forbrukertilsynets retningslinjer for markedsføring av boliglån er 6,47% ved et lån på 2 millioner over 25 år, kost kr. 1.825.150, totalt kr 3.825.150.

  • Har jeg forsikring på mitt lån hos Bluestep?

    Nei, Bluestep tilbyr ingen forsikring på sine lån.

  • Jeg har AvtaleGiro, men kan ikke se fakturaen i nettbanken

    Ved første betalingsforfall er ikke AvtaleGiro aktivert, da denne prosessen kan ta i gjennomsnitt 6 uker. Du får i stedet tilsendt en faktura i posten som du betaler manuelt.

  • Jeg har AvtaleGiro, men terminen er ikke trukket

    • For at en betaling skal gjennomføres må hele belastningsbeløpet være tilgjengelig, kontroller at du har nok dekning på kontoen AvtaleGiroen bli trukket fra.
    • Skulle forfallsdatoen lande på en lørdag, søndag eller rød dag, vil AvtaleGiroen bli trukket førstkommende virkedag.
    • Trekkgrensen er lavere enn terminbeløpet. Du kan endre dette selv i nettbanken din eller ved å kontakte banken din for hjelp.
    • Av ulike årsaker kan det blir forsinkelser i trekk av termin, men det blir gjort daglig forsøk på å trekke terminbeløpet i 4 virkedager etter forfall. Dermed råder vi å vente 4 virkedager før du eventuelt forsøker å betale manuelt.
    • Har du behov for å betale manuelt, men mangler betalingsinformasjon kan du ringe låneadministrasjonen på telefon 21 30 52 90 eller sende mail til lanadmin@bluestep.no

  • Hva er beløpsgrense?

    Beløpsgrense er maksbeløpet du tillater en regning å bli trukket fra din konto. (Det beløpet du har fylt inn på blanketten du har sendt inn).

     

    Du blir ikke trukket for mer enn hva du skal betale, men det anbefales å sette et høyere beløp enn terminbeløpet for å sikre deg at betalingen ikke blir avvist.

  • Hva skjer om regningen er høyere enn beløpsgrensen jeg har avtalt med banken?

    Er beløpsgrensen lavere enn terminbeløpet kan den ikke bli trukket. Får du ikke endret beløpsgrensen via nettbanken din eller ved å kontakte banken din, må du betale regningen manuelt. For betalingsinformasjon kan du ringe låneadministrasjonen på telefon 21 30 52 90 eller sende mail til lanadmin@bluestep.no

  • Hva skjer hvis jeg ikke har dekning på konto på forfallsdato?

    Banken forsøker å trekke beløpet i 4 virkedager etter forfallsdato. Du kan se i nettbanken din om betalingen har blitt stoppet. De fleste nettbanker gir deg muligheten til å aktivere betalingen igjen og det blir gjort daglig forsøk på å trekke terminbeløpet i 4 virkedager etter forfall.

  • Jeg vil bytte kontonummer på min Avtalegiro

    • Den raskeste måten er å be din bank hjelpe deg flytte din eksisterende avtale til den kontoen du ønsker å bruke.
    • Du kan be oss sende deg en blankett du fyller ut med de nye kontodetaljene som du må videresende til Nets. Det kan da ta ca. 6 uker før AvtaleGiroen er på plass.

  • Jeg betaler med faktura, men ønsker i stedet å betale via AvtaleGiro. Hvordan endrer jeg dette?

    • Du kan endre dette direkte i din nettbank. Når du legger inn fakturaen for betaling svarer du ja når du blir du spurt om du vil ha AvtaleGiro. Da betaler du med AvtaleGiro fra og med neste faktura.
    • Har du ikke nettbank kan du kontakte banken din for å opprette AvtaleGiro.
    • Vi kan sende deg en blankett å fylle inn som du selv videresender direkte til Nets, men husk at dette kan ta ca. 6 uker før AvtaleGiroen er på plass.

  • Kan jeg stoppe en betaling eller avslutte en AvtaleGiro?

    Ja, det er fullt mulig å stoppe en betaling og avslutte en AvtaleGiro.

    Dette kan du enten gjøre direkte i nettbanken din eller ved å ta kontakt med banken din.

     

    Ønsker du å avslutte en AvtaleGiro permanent kan du slette den i nettbanken din eller kontakte oss på Bluestep. Du kommer da til å få fakturaen din i posten hver måned.

    Husk at terminavgiften øker fra kr. 25,- til kr. 50,- når AvtaleGiroen avsluttes.  

  • Hvordan bytter jeg forfallsdato?

    Du kan endre forfallsdato ved å kontakte oss på telefon 21 30 52 90 eller mail lanadmin@bluestep.no.

  • Koster det noe å endre forfallsdato?

    Nei, det koster ingenting å endre forfallsdato.

     

    Derimot kan første termin etter endring av forfallsdato være høyere eller lavere enn vanlig, da beløpet blir påvirket av antall rentedager mellom betalinger og terminbeløpet inkluderer rente t.o.m. dagen før forfallsdato. 

     

    Endrer du for eksempel forfallsdato fra 15. til den 25. betaler du rente for de 10 ekstra dagene mellom regninger den neste måneden. Endrer du forfallet fra den 25. til 15. blir den første terminen etter endringen lavere da det blir 10 færre rentedager å betale mellom regninger.

  • Jeg har ikke fått noen årsoppgave

    Det blir kun sendt ut en årsoppgave per lån til hovedlåntager. 

     

    Låntakerne må da bli enige om hvordan å dele opp fradragsberettigede poster mellom seg direkte i selvangivelsen. Du kan lese mer om dette på skatteetatens nettside.

Ved å surfe på dette nettstedet, aksepterer du at Bluestep Bank AB (publ) Filial Oslo gjennom nettstedet lagrer såkalte cookies.