Hva kan vi hjelpe deg med?
Ofte stilte spørsmål og svar
-
Trenger jeg egenkapital når jeg søker boliglån hos dere?
Ikke nødvendigvis, dersom man ikke har fri egenkapital så kan man alltids søke husbanken/kommunen angående et startlån/kommunalt lån som tilskudd fra kommunen som «egenkapital». Man kan også stille med sikkerhet for egenkapital i en annen bolig (egen bolig nr 2, familie, samboer, ektefelle eller andres bolig). Merk da at hjemmelshavere for boligen det stilles sikkerhet i blir låntaker på lik linje med alle andre låntakere på Bluestep lånet.
Dette er de to formene for andre muligheter enn fri egenkapital vi har.
-
Hvor lang tid tar det å få finansieringsbevis hos dere?
Dette varierer litt ut ifra kompleksiteten i saken og når vi får en komplett søknad inn. Men det er fullt mulig å få finansieringsbevis på dagen hos Bluestep Bank.
-
Hva er forskjellen mellom sparekonto FLEX og PLUSS?
SparekontoFlex med flytende rente passer for deg som ønsker høyere rente uten bindingstid. Denne kontoen gir forskjellig rente, avhengig av om du setter inn mer eller mindre enn 50 000 kr. Renten du får på SparekontoFlex, er altså avhengig av hvor mye innskudd du har på kontoen. Forskjellen mellom de to er at Sparekonto Pluss har en rente på 0,90% uavhengig av innskudd.
-
Hvor lang tid tar det å få lån hos dere?
Hvor lang tid det tar å få lån hos oss avhenger hvor raskt du sender oss nødvendig dokumentasjon og gir oss riktig innsikt og informasjon om din/deres økonomiske situasjon.
-
Hva gjør jeg når jeg ikke eier bolig, hvem kan jeg kontakte?
Vi tilbyr kun lån med sikkerhet i bolig. Hvis man ikke eier bolig selv, kan man stille med sikkerhet i en annen bolig (familie, samboer, ektefelle eller andres bolig). Da blir eieren av boligen som stilles som sikkerhet lånetaker på lik linje med alle andre lånetakere på Bluestep lånet.
-
Kan jeg endre forfallsdatoen på min avtalegiro?
Du kan endre forfallsdato ved å kontakte oss på telefon 21 30 52 90 eller mail lanadmin@bluestep.no. Det koster ingenting å endre forfallsdato.
Derimot kan første termin etter endring av forfallsdato være høyere eller lavere enn vanlig, da beløpet blir påvirket av antall rentedager mellom betalinger og terminbeløpet inkluderer rente t.o.m. dagen før forfallsdato. Endrer du for eksempel forfallsdato fra 15. til den 25. betaler du rente for de 10 ekstra dagene mellom regninger den neste måneden. Endrer du forfallet fra den 25. til 15. blir den første terminen etter endringen lavere da det blir 10 færre rentedager å betale mellom regninger.
-
Har Bluestep en portal for å logge seg inn og se gjenstående saldo på lånet mitt?
Vi har dessverre ingen nettportal for våre lånekunder, men håper å kunne tilby dette i nærmeste framtid.
For spørsmål eller informasjon om ditt lån kan du ringe låneadministrasjonen på telefon 21 30 52 90 mellom kl. 09.00-16.00, eller send mail til lanadmin@bluestep.no.
-
Kan jeg innbetale ekstra på lånet mitt?
Ja, ønsker du å legge inn en ekstra innbetaling på lånet må dette skje manuelt ved å legge inn en melding med teksten «ekstra avdrag» i stedet for å bruke KID. Hvis betalingen ikke merkes med en melding og blir betalt med KID-nummeret, blir beløpet automatisk lagt til gode og trukket av ved neste faktura i stedet for å nedbetale lånet.
-
Kan jeg få avdragsfrihet på lånet mitt?
Dersom du har blitt permittert eller oppsagt, eller ellers kan dokumentere en inntektsreduksjon som følge av de rådende forhold, vil du nå kunne søke om avdragsfri betjening gjennom en periode på opptil 6 måneder. For mer informasjon om dette, kan du ringe 21 30 52 90 eller sende mail til lanadmin@bluestep.no
-
Hva er renten på lånet mitt?
For spørsmål eller informasjon om ditt lån kan du ringe låneadministrasjonen på telefon 21 30 52 90 mellom kl. 09.00-16.00, eller send mail til lanadmin@bluestep.no.
E-post
Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål eller hvis du bare er nysgjerrig på oss og våre produkter. Du finner også våre åpningstider her.
Har du noen spørsmål, er du velkommen til å skrive til oss. Har du spørsmål angående din lånesøknad, befintlig lån, eller sparekonto foretrekker vi at du kontakter oss over telefon.
E-post lån: kundesenter@bluestep.no
E-post for eksisterende låneengasjement: lanadmin@bluestep.no
E-post spareprodukter: spare@bluestep.no
Åpningstider
Lån- og spareprodukter
|
|
Mandag-torsdag |
08.00-18.00 |
Fredag |
08.00-16.00 |
Eksisterende låneengasjement
|
|
Mandag-fredag |
09.00-16.00 |
Kontakt oss på telefon
Vi har ulike telefonnummer for ulike henvendelser. Du sparer tid om du ringer riktig avdeling.
For henvendelser om lån og spareprodukter:
21 30 52 01
For henvendelser om eksisterende låneengasjement:
21 30 52 90
Åpningstider i forbindelse med helligdager
Dager vi alltid har stengt
- 1. Nyttårsdag
- Skjærtorsdag
- Langfredag
- 2. påskedag
- 1 mai
- 17. mai (Grunnlovsdag)
- Kristi Himmelfartsdag
- 2. pinsedag
- Julaften
- 1. juledag
- 2. juledag
- Nyttårsaften