Logg inn

6 tips til Black Friday som lønner seg

Black Friday, 29. november, har de siste årene blitt Norges største shoppingdag og mange av oss hopper på muligheten til å spare litt ekstra penger i førjulshandelen. Likevel kan man fort «spare» seg blakk på denne dagen. Her er våre beste tips til hvordan du unngår å falle i salgsfella og utnytte dagen, og Black Week, best mulig.

Tips og triks

Med en bedre forståelse om hva som skjer med oss, kan vi kanskje være mer bevisst på hvordan å unngå fallgruvene som er våre impulser, og prøve å la rasjonaliteten styre litt mer. Men for å være på den sikre siden har vi noen tips som kan hjelpe:

1. Lag en liste før salget starter
Lag en oversikt og prioriteringsliste over det du ønsker å handle før salget er satt i gang og du blir fristet med tilbud, og hva maksbeløpet du er villig til å betale for hvert produkt er. Når du har dette klart, kan du begynne å fordele de pengene du har å rutte med utover de produktene du ønsker å handle inn, for så å finne ut hva som faktisk passer inn i budsjettet ditt og ikke. Trenger du hjelp med budsjettet, kan denne malen være et godt utgangspunkt.

2. Sammenlign priser
Sjekk gjerne prisjakt.no eller prisguiden.no for å se prishistorikken på varen du tenker å kjøpe, og sammenligne pris hos de ulike butikkene. På samtlige sider kan du også få varsel når prisene dumpes. 

3. Vær forsiktig med bruk av kredittkort
Hvis du føler at du kan bli fristet til å bruke kredittkortet når du handler, kan det være en ide å ta ut kredittkortene ut av lommeboken før du går ut av huset. Eller alternativt, legg dem fra deg i et sikkert sted så du ikke blir fristet til å bruke det når du handler på nett til Black Friday og Cyber Monday er over. Det er mange kredittkort som tilbyr rentefri betalingsperiode, men prøv å vær realistisk og praktisk om du kan betale regningen før den rentefrie perioden er over.

4. Vær obs på betalingsutsettelse
Bestem deg også at du ikke skal kjøpe noe med betalingsutsettelse på forhånd. Det kan virke fristende når mange butikker og banker tilbyr rentefri betalingsutsettelse i 3, 6 eller 12 måneder hvis du betaler en oppstarts gebyr. Men tenk gjennom din egen økonomi og prøv å ikke være overoptimistisk. Er det realistisk å bruke penger du ikke har eller vet med sikkerhet du kommer til å ha til overskudd for å betale av utsettelsen? Kommer du til å kunne betale regningen i tide før rentefradragstiden løper ut? Å betale renter spiser fort opp pengene du «sparte» ved å kjøpe på salg. Å være ærlig med seg selv om hva økonomien tåler og å ikke være over optimistisk er alltid for det beste.

5. Unngå å fysisk gå i butikkene
Når man fysisk er i butikken er det lett å bli blendet av de store rabattene og impuls kjøp, og man føler at betenkningstiden blir sterkt redusert. Hvis du føler at du ikke har en god plan eller penger du faktisk har råd til å bruke, kan det være best å la være å gå inn i butikkene. Minn deg selv på at Black Friday er ikke den eneste tiden det er salg og du har tid og kan like gjerne vente på et eventuelt bedre tilbud. Hvis du har lyst til å handle spesifikke produkter, tilbyr de fleste muligheten til å handle på nett og hente i butikken på et senere tidspunkt. På nett er det også mange impulsfeller, men så lenge man prøver å huske de overnevnte rådene er man bedre forberedt.

6. Returner eller selg bomkjøp
Hvis du har handlet noe du senere har forstått at du egentlig ikke hadde råd til eller angrer på, gir angrerettloven deg automatisk 14 dagers angrefrist på handel utenfor et fysisk utsalgssted, noe som inkluderer kjøp gjort over nettet. Noen butikker tilbyr også åpent kjøpt eller prisgaranti. Men dette er ikke lovpålagt, og opp til butikkene å sette betingelsene. Orienter deg på nettsiden til de aktuelle butikkene for å være på den sikre siden før du kjøper noe. Husk også at visse produkter ikke er inkludert i åpent kjøp garantien, som skjønnhetsprodukter og lignende.
Hvis du har kjøpt noe du absolutt ikke kan returnere eller bytte i selve butikken, ikke la det ligge i skuffen – selg det på finn.no eller tilsvarende tjenester. 

Black Friday, Black Week eller Black Month?
I 2018 var det over 9 millioner kortkjøp på Black Friday, en økning på 3,3% gjennomført med året før. Ifølge Nets ble over 3,7 milliarder kroner ble brukt på denne dagen bare på korttransaksjoner. Med en salgsøkning på hele 21% på Black Friday i 2018 enn året før, er det en soleklar trend at nordmenn satser på å spare penger ved å handle på Black Friday. Men dagen har nå blitt strukket ut over en hel uke. Det nye begrepet Black Week, som slutter med Cyper Monday, økte salget med 37% bare på et år over hele uken i 2018 ifølge Klarna.

Men er tilbudene virkelig så gode som de virker? Prisjakt.no så at 30% av sine 10 000 mest populære produkter gikk ned i pris, mens 13% gikk opp i løpet av Black Week gjenført med ukene før. I gjennomsnitt gikk produktene som ble nedsatt i pris ned med 21%.

Elsk det eller hat det, så viser trendene at Black Friday har kommet for å bli, og det er ingen tvil om at du kan gjøre mange gode kupp gjennom uken og selve dagen. Men hva skjer med oss når vi ser ordet salg, og hva slags effekt har det på vår oppførsel når en hel dag eller uke er dedikert til gode tilbud og gode priser?

Grunner til at du blir påvirket av salg
Salg og tilbud blir brukt som et verktøy for å gjøre kunden både oppmerksom på et produkt og gjøre de mer sannsynlige til å gjøre et impulskjøp. Men mellom å bli gjort oppmerksom på et produkt og å betale for det, er det noe som skjer inni oss.

Nevrologer og psykologer har i flere år prøvd å forstå hvordan salg og markedsføring påvirker mennesker og deres handlinger. Og gjennom flere år med forskning er det noen klare tendenser og punkter som dukker opp gang på gang. Noen av de er:

  • Dopamin, også kalt lykkehormonet, er ifølge den store medisinske leksikon et viktig signalstoff i signalføringen og er en «belønningssystem» i hjernen (Dietrichs, 2018). Vanligvis så utløses dopamin når du erfarer noe nytt, spennende eller utfordrende. Den er til for å regulere det interne belønningssystemet, gi oss motivasjon til å oppnå det vi ønsker oss, og er påvirket av minner og tidligere erfaringer. Ifølge Neuro Tracker har den en sentral rolle i prosessen som skjer inne i oss når vi er eksponert til salg og ser et produkt vi ønsker oss, da dette aktiverer den delen av hjernen som utløser dopamin. Videre forskning viser at det ikke er selve produktet vi kjøper som i realiteten gir oss denne «lykkefølelsen», men selve handelsaktiviteten. Utløsningen av dopamin er faktisk på sitt høyeste i påvente av en belønning, da den skal motivere oss mer for å oppnå målet vårt (Weinschenk, 2015). Å handle på salg kan sammenlignes med skattejakt, og selve tanken av å gjøre et kupp og kjøpe noe man blir oppmerksom på eller ønsker seg for en rabattert pris bidrar til å intensifiere hele opplevelsen (Dizik, 2016).

  • FOMO, eller bedre kjent som «Fear Of Missing Out». Det blir sagt at frykten for å miste noe er større enn ønsket om å oppnå eller få noe. Og når vi føler at noe ikke kommer til å være tilgjengelig for oss, ser vi den som mer verdifull. Psykologien bak salg på begrenset antall varer eller begrenset tid trigger følelsen av at vi kommer til å gå glipp av noe hvis vi ikke agerer og gjennomfører handelen (George-Parkin, 2019). Denne prosessen skrur opp konkurranseinstinktet og gjør tankeprosessen tåkete. Selve avgjørelsen om å kjøpe noe blir gjort på en brøkdel av et sekund, uten mye rasjonell tenkning, noe som betyr at vi egentlig ikke tenker, men handler (Neuro Tracker, 2016).

  • «Hvis jeg kjøper noe på salg så sparer jeg penger!» Mange kjenner seg igjen i denne tankegangen og rasjonaliseringsmetoden. Det er også i denne prosessen vi prøver å glemme faktumet at vi har brukt penger vi ellers ikke ville ha gjort hvis vi ikke hadde kjøpt noe i utgangspunktet. Å få kunder inn i denne tankegangen spiller en sentral rolle i markedsføringsteknikken i relasjon til salg. Nøkkelen til salg er at mennesker tror de får noe. Kunden føler at de faktisk tjener på noe eller får mye mer enn de betaler for, når de handler på salg, og er dermed mer villig til å kjøpe (George-Parkin, 2019).

Vil du ha flere gode råd for en sunnere økonomi? Sjekk ut flere økonomitips her.

Kilder:
Dietrichs, E., 2018. Dopamin. Store Medisinske Leksikon.
Dizik, A., 2016. BBC Worklife; Shopping a sale gives you the same feeling as getting high. 
George-Parkin, H., 2019. Vox; The psychology of sales, explained. 
Klarna, 2018, NTB Kommunikasjon; Tidenes shoppinguke for norske nettbutikker.
Nets, 2018. Nye rekorder under Black Friday
Prisjakt.no 2018, NTB Kommunikasjon; Rekordene falt på Black Friday
The Neuro Tracker Team, 2016. Why Shopping Makes you Feel High. 
Weinschenk, S., 2015. Shopping, Dopamine, and Anticipation. Psychology Today. 

 

Ved å surfe på dette nettstedet, aksepterer du at Bluestep Bank AB (publ) Filial Oslo gjennom nettstedet lagrer såkalte cookies.