27.11.2023 | Black Friday på kreditt: Banktopp venter nye gjeldsofre etter Black Friday

Black month, week eller friday. Handelsstandens festmåned er i gang, tilbudene florerer og priser er satt under lupen. Kun 5 prosent nordmenn stoler på at butikkene operer med riktige før-priser, likevel sier 64 prosent at de vil handle noe på Black Friday, og halvparten av de vil gjøre det på kreditt som skal betales først neste år. – Svært urovekkende,mener banktopp som frykter et bekmørkt 2024 for mange nordmenn.

I en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov for Bluestep Bank sier 64 prosent av nordmenn at de vil handle noe på Black Friday i år. 34 prosent av de oppgir at de vil betale med kredittkort, 18 prosent med delbetaling og 2 prosent med forbrukslån. 

Steinar Thoresen, Norgessjef i Bluestep Bank, medgir at det for mange kan være fornuftig å bruke kredittkort av ulike grunner, men er redd litt for mange kjøper seg ting de egentlig ikke har råd til. Nesten halvparten svarer at de føler Black Friday bidrar til impulskjøp, til tross for at det ikke er noe de må ha.  

– Når 18 prosent av de som sier de vil bruke kredittkort forteller at de kun vil betale deler av beløpet når regningen kommer, da er det litt for mange nordmenn som drar med seg denne regningen inn i 2024. Dette blir “Black January” eller "Black 2024” for mange.    

Av dem som skal betale med kredittkort, oppgir 35 prosent at de forventer å kunne betale hele beløpet 2-3 måneder senere. 32 prosent svarer 4-5 måneder. 

Ifølge tall fra Gjeldsregisteret har det vært en enorm vekst i forbruksgjelden – den samlede usikrede forbruksgjelden økte med 3,0 MRD fra september til oktober i år. Stadig flere husholdninger sliter med økonomien, sparepengene er brukt opp og effekten av alle rentehevingene begynner å bite for dem fleste. For mange er konsekvensen å utsette betaling eller opptak av ny forbruksgjeld. Det er en svært skummel utvikling.

Elektronikkbransjen er en av verstingene 

Ifølge undersøkelsen er nordmenn først og fremst ute etter julegaver når de skal handle på Black Friday. Halvparten oppgir det når de blir spurt om hva de planlegger eller er sannsynlig at de kjøper. Henholdsvis 35 prosent og 36 prosent er ute etter klær og elektronikk.

Thoresen ber folk være ekstra skeptiske til hvordan spesielt elektronikkbransjen opererer i disse dager. Han sikter ikke bare til at bransjen har vært mistenkt for falske førpriser, men også hvor aggressivt de kjører “Kjøp nå, betal senere”-kampanjer.  

– Hvis man allerede har utestående forbruksgjeld, er dette er ikke tiden for å kjøpe seg ny TV. Uansett hvor godt tilbudet er, og spesielt ikke hvis du får et nytt kredittkort på kjøpet.

Nordmenn går lei fenomenet 

På spørsmål om man stoler på at butikkene opererer med riktige førpriser, svarer kun 5 prosent ja. De nye reglene i markedsføringsloven som tydeliggjør butikkenes ansvar for å vise den laveste prisen de siste 30 dagene når det iverksettes kampanjepriser, blir allerede omgått. Mange butikker satte prisene opp allerede i oktober, for å kunne senke dem igjen til Black Friday. 

Thoresen tror kombinasjonen av svakere økonomi og lav tillit til butikkenes prissetting gjør at folk etter hvert blir lei fenomenet. 

– I undersøkelsen sier 47 prosent at de er lei Black Friday og alt kjøpepresset. Butikkene har mistet folks tillit og de fleste av oss må snu på krona. Da tror jeg mange tenker at det blir litt umusikalsk å løpe rundt på kjøpesentre. Det er jo bra det, for det siste vi trenger er enda mer forbruksgjeld, avslutter Thoresen.