Mangel på kunnskap: 1 av 10 har bankskrekk

Rentehevinger, dyrere utgifter og mangel på økonomisk oversikt preger nordmenns hverdag. Likevel unngår 10 prosent å kontakte banken for råd. – En stor andel av de som tar kontakt med oss for å få hjelp, tør ikke å svare når vi ringer tilbake. Vi synes det er en skremmende utvikling i tøffe tider, sier Norgessjef i Bluestep Bank.

I en ny undersøkelse gjennomført av Yougov på vegne av Bluestep Bank, kommer det frem at 1 av 10 nordmenn synes det er vanskelig å holde oversikt over privatøkonomien sin. Nesten 20 prosent sier det samme om lån og renter. 

På spørsmål om lån sier 12 prosent at de ikke vet hva de har i rente. Her svarer flest at hovedgrunnen er at det er vanskelig å holde oversikt (27 prosent). 18 prosent forstår seg ikke helt på renter.

– Det er tydelig at det er mangel på økonomikunnskap hos mange, og vi forstår at det kan være vanskelig. Vi opplever at flere ser på det som skambelagt, noe som fører til at folk skyver problemene unna. Det er det siste man burde gjøre slik tidene er nå, sier Steinar Thoresen, Norgessjef i Bluestep Bank.

Kvier seg for å ringe banken

I undersøkelsen svarer 1 av 10 at de ikke har tatt kontakt med banken det siste halvåret for å få økonomiske råd da de de synes økonomi er vanskelig og derfor er det skummelt/ubehagelig. 

Samme antall svarer at de gjerne vil ta kontakt for å få bedre rente på lån, men ikke tør. 

Bluestep Bank opplever i tillegg at 22 prosent av de som har sendt søknad for å få hjelp, ikke svarer når de blir oppringt. 

– Det kan selvsagt være flere årsaker til at disse 22 prosentene ikke svarer når vi ringer, men av erfaring og funn fra undersøkelsen, ser vi at en stor andel har bankskrekk og dessverre dropper å ringe til tross for et stort behov for økonomisk hjelp, sier Thoresen, og fortsetter:

– Det som er urovekkende er hvis man opplever at utgiftene overgår inntektene, og samtidig er usikker på hvordan man skal løse det. Da er man kun noen få tastetrykk unna lettvinte løsninger som fort kan resultere i å gjøre vondt verre.

Mange velger forbrukslån som løsning 

Av de som har forbrukslån i dag, svarer 32 prosent at de har nedbetalt gjeld med lånet. 28 prosent har betalt helt nødvendige utgifter, slik som mat, faste utgifter o.l. I tillegg sier nesten 2 av 10 at de ikke vet hvilken rente de har på forbrukslånet.

– Å betale ned gjeld og faste utgifter med forbrukslån er ingen god løsning på lang sikt. Hvis man attpåtil ikke er klar over hvilken rente man har på lånet, risikerer man å få en langt høyere gjeld enn hva man kanskje er klar over. 

Tør å be banken om hjelp

Thoresen oppfordrer de som har vanskeligheter med å få endene til å møtes, og føler de har mistet kontrollen til å våge å be om hjelp.

– Alt for mange tror nok at de er alene om å sitte på mange spørsmål, og kanskje har mistet litt kontrollen over økonomien. De er overhodet ikke alene om dette. Vårt største råd er rett og slett å ringe banken og ta den samtalen. Jobben til disse rådgiverne er nettopp å hjelpe, og ved å våge å be om hjelp kan man løse en knute som trolig bare forverrer seg jo lengre man venter, avslutter Thoresen.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av Bluestep Bank. Det er i perioden 29-03 - 10-04-2023 gjennomført til sammen 1004 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år. Undersøkelsen har tatt sikte på å avdekke holdninger og vaner tilknyttet privatøkonomi, lån og forhold til bank.