Tekniske spørsmål sparekonto/BankID

Kategorier

  • Kan jeg få BankID av Bluestep Bank?

    Nei, en BankID avtale får du hos din daglige bank. Er du usikker på om du har en BankID-avtale i dag, må du kontakte din bank. Dette gjelder også for bestilling av ny avtale. BankID er basert på en samordnet infrastruktur som er utviklet av banknæringen, og du kan benytte deg av BankID på tvers av banker og finansinstitusjoner så lenge nettsiden har støtte for bruk av BankID.

  • Min BankID er sperret - hva gjør jeg?

    Det er mange årsaker til at din BankID kan bli sperret, som f.eks. at det har blitt tastet inn feil sikkerhetskode flere ganger på rad. For å få fjernet sperringen må du ta kontakt med banken som har utstedt din BankID brikke.

  • Hvordan kan jeg åpne konto hvis jeg ikke har BankID?

    Om du ikke har BankID kan dette bestilles av din ordinære bank. Har du ikke BankID er det fortsatt mulig å opprette konto i Bluestep Bank. Ta kontakt med oss på telefon 21 30 52 00 eller spare@bluestep.no så hjelper vi deg med dette.

  • Jeg har problemer med min BankID, hva gjør jeg?

    Om du får en feilmelding som starter med BID er dette utenfor våre systemer. BID er en forkortelse for BankID. Under er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene kan bety. Hvis feilmeldingen du får opp ikke er inkludert ber vi deg vennligst ta kontakt med banken som har utsendt din BankID.

    BID C161
    Denne feilen betyr at det ikke er en aktiv BankID knyttet til mobilnummeret du har tastet inn. Dette kan oppstå ved feiltasting av mobilnummer, at BankID på mobilen er slettet eller nytt SIM-kort eller endring på abonnementet ditt.

    Løsning: Sjekk om du har tastet inn riktig fødselsnummer og mobilnummer. Om du ikke har BankID på mobil kan du prøve å alternativt bruke kodebrikke ved å velge BankID fanen i stedet for BankID på mobil, og bestille BankID på mobil fra banken som har utsendt BankID'en din.

    BID C167
    Feilen oppstår når mobiloperatør har sperret din BankID på mobil. Dette kan være på grunn av endring på abonnement eller SIM-kort.

    Løsning: Slett BankID på mobil og opprett det på nytt i din nettbank eller mobilbank. Eller eventuelt ta kontakt med din BankID utsender.

    BID C131, C293
    Denne feilmeldingen blir vist oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess, enten fordi BankID på mobil går tregt eller hvis du har vært litt sein med å fullføre
    innloggingen.

    Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen, så vil problemet vanligvis løse seg selv.

    BID C302
    Denne beskjeden ppstår når din BankID leverandør ikke fåt kontakt med din mobiltelefon. Dette kan skje hvis du ikke har husket å oppheve tastelåsen.

    Løsning: Hvis problemet vedvarer, kan du prøve å slå telefonen din av og på.

    BID 1439
    Hvis feil engangskode har blitt tastet inn for mange ganger eller om feil kodebrikke har blitt brukt, kan denne feilmeldingen oppstå.

    Løsning: Ta kontakt med din BankID leverandør for å løse problemet.

    BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1
    Feilkoden tyder vanligvis til dårlig eller ustabil internettforbindelse.

    Løsning: Om du har muligheten til å sjekke om nettet går tregt kan dette gi svaret. Hvis ikke, kan du prøve å lukke nettleseren o åpne opp et nytt ett, eller bytte nettleser og prøve å logge deg inn på nytt. Hvis dette ikke løser problemet, kan du prøve å re-starte modem/ruter ved å slå den av og trekke ut strømmen. Vedvarer problemet etter dette anbefaler vi å ta direkte kontakt med nettleverandøren din.

    BID 5000
    Feilmeldingen inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom banken og datamaskinen din. Dette kan være forårsaket av filer som blir lagret i nettleseren.

    Løsning: Prøv å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv på en annen nettleser.

  • Hva gjør jeg når jeg ikke husker mitt personlige passord ved innlogging med BankID?

    Om du ikke husker passordet, må du ta kontakt med banken som har utstedt din BankID.

  • Hvorfor blir jeg automatisk logget ut av nettportalen?

    Av sikkerhetsmessige årsaker blir du automatisk logget ut av nettportalen ved inaktivitet. Dette beskytter deg hvis du glemmer å logge deg ut før du forlater maskinen.

Tilbake til Spørsmål og svar