Spørsmål og svar

Jeg har problemer med min BankID, hva gjør jeg?

Om du får en feilmelding som starter med BID er dette utenfor våre systemer. BID er en forkortelse for BankID. Under er en oversikt over hva de ulike feilmeldingene kan bety. Hvis feilmeldingen du får opp ikke er inkludert ber vi deg vennligst ta kontakt med banken som har utsendt din BankID.

BID C161
Denne feilen betyr at det ikke er en aktiv BankID knyttet til mobilnummeret du har tastet inn. Dette kan oppstå ved feiltasting av mobilnummer, at BankID på mobilen er slettet eller nytt SIM-kort eller endring på abonnementet ditt.

Løsning: Sjekk om du har tastet inn riktig fødselsnummer og mobilnummer. Om du ikke har BankID på mobil kan du prøve å alternativt bruke kodebrikke ved å velge BankID fanen i stedet for BankID på mobil, og bestille BankID på mobil fra banken som har utsendt BankID'en din.

BID C167
Feilen oppstår når mobiloperatør har sperret din BankID på mobil. Dette kan være på grunn av endring på abonnement eller SIM-kort.

Løsning: Slett BankID på mobil og opprett det på nytt i din nettbank eller mobilbank. Eller eventuelt ta kontakt med din BankID utsender.

BID C131, C293
Denne feilmeldingen blir vist oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess, enten fordi BankID på mobil går tregt eller hvis du har vært litt sein med å fullføre
innloggingen.

Løsning: Vent noen minutter og prøv igjen, så vil problemet vanligvis løse seg selv.

BID C302
Denne beskjeden ppstår når din BankID leverandør ikke fåt kontakt med din mobiltelefon. Dette kan skje hvis du ikke har husket å oppheve tastelåsen.

Løsning: Hvis problemet vedvarer, kan du prøve å slå telefonen din av og på.

BID 1439
Hvis feil engangskode har blitt tastet inn for mange ganger eller om feil kodebrikke har blitt brukt, kan denne feilmeldingen oppstå.

Løsning: Ta kontakt med din BankID leverandør for å løse problemet.

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1
Feilkoden tyder vanligvis til dårlig eller ustabil internettforbindelse.

Løsning: Om du har muligheten til å sjekke om nettet går tregt kan dette gi svaret. Hvis ikke, kan du prøve å lukke nettleseren o åpne opp et nytt ett, eller bytte nettleser og prøve å logge deg inn på nytt. Hvis dette ikke løser problemet, kan du prøve å re-starte modem/ruter ved å slå den av og trekke ut strømmen. Vedvarer problemet etter dette anbefaler vi å ta direkte kontakt med nettleverandøren din.

BID 5000
Feilmeldingen inntreffer når det har oppstått en kommunikasjonsfeil mellom banken og datamaskinen din. Dette kan være forårsaket av filer som blir lagret i nettleseren.

Løsning: Prøv å slette informasjonskapsler/nettleserdata i nettleseren din eller prøv på en annen nettleser.

Finner du ikke svar på spørsmålet ditt?

Du er velkommen til å kontakte oss.

Telefon: 21 30 52 00

E-post: kundesenter@bluestep.no